ploppviola

Alla inlägg under januari 2012

Av Liljenberg - 8 januari 2012 00:09

mage



mage



mage mage




Älskar min mage men så nyfiken på vem som är där i!!????



 

Av Liljenberg - 7 januari 2012 12:41

Bion i går var rolig!!!  Perfekt familjefilm...Vi var först på hemmakväll o köpte läsk o godis o sen blev de popcorn på bian oxå...

Var proppmätt!

Rätt mycket folk oxå ,o paret brevid oss hade tagit med sina två små flickor o dom fick lämna innan filmen var slut..Flickorna var i mitt tycke för små o dom kunde varken va tysta el stilla...jobbigt när dom skulle gå förbi hela tiden med kissande,tvätta händerna, o massa annat..fick dra upp mina ben gång på gång..Inte lätt med en stor bulle i knäet(magen  )


Hem o fixade till kvällsfika till svärisarna som kom vid 18:30..Fick två fina buketter med tulpaner..Kändes lite vårigt!


Jacob följde med dom hem sen o sov över..Han har fått dille på att sätta i hopa tipssystem o farmor betalar o han sätter raderna....


Givetvis drömmer han om att ta hem storvinsten!!!  


Renovering fortsätter av vår hall,el ja renovering är de inte ännu utan i nuläget är de rivning av toan,samt rivning av väggar golv tak osv..Stefan är just nu på tippen med de gamla golvet o väggar o all möjlig byggskit...ska även inhandlas väggpanelen i dag o vi hittade en som redan är i färgen vit som jag vill ha de..perfekt o slippa måla o de har varit ett huvudbry vi haft ett tag iom att allt är lackbaserat o jag inte tål de,får klåda/svårt o andas samt att de inte är bra när man är gravid att andas in..fick åka in med Jacob i magen o hade öppnat mig o hade värkar i vecka 30 efter att Stefan målat med sån färg.Panel kmr sitta på bredden inte längden som man oftast sätter den..Jag vill ha lite vintagestil i hallen o får se om vi lyckas få till de!?


Här ska lagas tacos o sen ska Isac o Stefan på bio..vi har varit ute en tur o gått jag o dom tre minsta o här kommer renoveringsbilder för den nyfikne..Ha en bra dag!!//M

:                Toan riven o här ser man hur stor hallen ska bli...alltså den befintliga plus denna gamla toadelen kmr bli nya hallen:ett stort tvåmesters klädskåp plus en bänk med förvaring i ska

 in!!





Av Liljenberg - 6 januari 2012 14:12

Hej hej!Testar en annan stil då folk tycks ha svårt o läsa min blogg...så nu alla är detta lättare el ni vill ha ännu större?

Av Liljenberg - 6 januari 2012 11:50

Alvin                      Alvin



Alvin                       Alvin            



                         alvin       


är säkert ett fint namn men inget vi kmr välja! Tycker de är för likt Kalvin o Albin.....


Däremot har vi ett finfint pojknamn som jag gillar så mycket! En vän till mig har de till isn pojke i andranamn o när han föddes(13 år sedan) ville hon haft de som tillalsnamn men hennes dåvarande sambo ville inte de o jag tyckte väl inte heller att de var ett höjdarnamn..Men man vänjer sig om någon väljer de o från att man kan ha tycket att: blä de var riktigt gubbigt o fult till att nä men de gillar jag! sS känner jag för detta namn o de är så gott som bokat om skrutten är en kille..Fast man vet förståss aldrig man kan ändra sig när väl skatten är ute o kanske visar sig passa o heta nåt helt annat!Hur som helst så finns namnet o de finns ett till som jag kan tänka mig men sen finns de faktiskt just nu inte fler änn dom två.. eller ja de finns ett till som alla utom Stefan gillar men han verka r nte ge med sig i frågan...Märkligt för är de en flicka finns väldigt många namn jag kan tänka mig..dock är pappan i sammanhanget inte lika lättflörtad o han "godkänner" inte många av alla mina fina ihopasättningar!!!  Visst ett namn ska tänkas igenom o "smakas" på,barnent ska ändå bära de livet ut o de ska va fint,rejält,inget konstigt som månstråle el annat "plockat" tycker JAG!!!


Men på tal om Alvin så ska jag o Jacob ha egentid i dag o gå på bio o se just ALVIN och gänget 3..Ska bli kul o göra något bara han o jag..De var inte i går kan jag säga..Visst gör vi saker hemma i hopa men just o ta i väg bara han o jag ska bli mysigt..I morron gör Stefan samma sak fats han o Isac o dom ser samma film....Pontus fick se den mde sin farmor och dom fick egentid..Sen får vi göra nåt med honom oxå jag el sSefan el vars en sak..Tycker de är viktigt o särskilt nu när vi ska bli fler då brukar vi innan se till o ha fått nåt extra kul i hopa för man vet att tiden med amning o bebisen tar mycket tid första månaderna.....

Då är de bra att göra lite insättningar som vi fick lära oss på en kurs vi gick när Pontus var liten..för att kunna göra uttag så måste man göra insättningar,rätt logiskt faktiskt!!!! I enkel mening menas de att för att kunna förvänta sig något av sina barn o få ut bra saker ur dom(respekt/beteende osv)så får man själv berömma mycket o ge dom tid o uppmärksamhet...

Vi märkte att när vi berömmde dom för ALLT,,då menar jag tom för att dom tog på sina kalsonger,för att dom gjorde saker som många menar att de ska barn kunna o man ska inte berömma för dom sakerna men vi fick i läxa att just berömma allt o då smittade de av sig o dom började berömma varandra o kompisar mm..smittosamt som ett leeende!!!!


Vi fick även i läxa att välja ut en person,en vuxen som vi skulle testa o ge en komplimang o jag valde Isacs lärare o jag sa att jag var glad att hon gjorde så mycket för Isac o att hon tar sig tid o fixa o trixa så att undervisningen ska passa honom bättre o göra saker som underlättare,ja helt enkelt att jag uppskattade hennes engagemang o hon blev själaglad o jag märkte hur hon ville göra mer o ansträngde sig o läste litteratur om olika saker o om pedagogik osv för o möta klassen o olika barns olika behov..Ingen lät tuppgift o vara lärare i dag med så många olika behov o diagnoser..Dock ska varje barn mötas o hjälpas utifrån sina kunskaper o förmåger o de läser hon på om...hon vill hitta kunskapen!!!!


Stefan är i rivartagen o just nu åker klinkersplattorna ut från hallgolvet o här är KAOS..Damm o stök o grejer överallt men så får de va o inte lönt o hetsa upp sig(tål ej stök bök damm mm)

Målet är att kunna hålla Mirandas treårskalas den 28 januari o att här ska vara färdigt......


Nu har jag en lasange i ugnen som snart ska förtäras o även jag ska få en vegetarisk som ska micras o till de blir de gurka dränkt i italiensk salladsmix o sen drar vi på bio o i em tänkte vi fråga svärisarna om dom vill komma på en kopp..Ska bara röja lite i köket först(annars dör jag i stressinfarkt)


Får väl ta tag i snabeldraken o låta den jobba lite..Solen skiner ju vilket kan vara nog så härligt men nu synns ju allt damm........djupt andetag :nu är de middag!!Ha en fin dag alla!!//M









Av Liljenberg - 5 januari 2012 14:30

Flicka                   flicka                  flicka                   flicka                     flicka


flicka                    flicka                  flicka                   flicka                   

  flicka


flicka                    flicka                  flicka                   flicka                      flicka


el gosse                 gosse                  gosse                   gosse                     gosse


gosse                    gosse                  gosse                   gosse                     

gosse


gosse                    gosse                  gosse                    gosse                      gosse


De är de som är frågan!!!!    


KännEr mig oerhört glad o förväntansfull o de får var precis vad de vill o lyckan är lika Stor oavsett!! Min bm säger varje gång att hon tycker de är kul o spänannde o inte veta då flesta av hennes patienter(heter de så numera?)vet könet....


Jättekul med gissningarna o flicka leder just nu med 12 stycken o gosse ligger på 6 gissningar


Men de väntar fler som vill fundera o jag tror pojk kommer höjas,jag ska själv slänga in min gissning men väntar tills de sätter i gång..givetvis tävlar jag ju inte själv om pk:et    


I dag har varit en lugn dag på alla sätt o vis.Behövdes efter natten som till hälften blev utan sömn för min del...Bestämde åter i går att börja lägga Miranda i sin egen säng..De gick så bra sist o de var ju jag som började lägga henn ei vår säng igen av bekvämlighet o faktiskt för jag tycker om att ha henne där..Man kan kolla andning,man slapp gå upp o trösta henne hon var på plats helt enkelt!!!!!Men då bebisen kmr så funkar de ju inte lika bra att ha henne där..så klart får hon komma in till oss men just att kunna somna henne i egen säng är ju bäst för alla parter..så sagt o gjort jag satt mig på en stol brevid henne o läste en bok(Max bil) o efteråt läste vi Gud som haver,hon läser med så duktigt o efteråt tackar vi för de vi har o hennes tack är ALLTID tack för farmor o farfar!!!  


Men sen började hon gråta o ville inte va kvar i sängen,vilket hon skulle va, så då blev hon ännu ledsnare..Hon hämtade dock sig efter en stund o la sig till rätta för att sova(jag hade hoppat middagssömnen för o underlätta läggningen o ha henne verkligen TRÖTT!!)så 19:10 gick vi in på rummet o 19:45 sov hon..Kan man ju inte klaga på trots att de mesta var storgråt av den tiden..Men jag satt ju kvar o tröstade henne så hon var ju ínte själv..Den metoden testar vi aldrig igen(gjorde desperata försök med Jacob som liten då han ALDRIG somnade o höll på att "äta" upp mig totalt ,funkade dock föga dåligt o de ändå jag vann var mer dåligt samvete o skuldkänslor)


Stängde dörren om henne eftersom Stefan river vår hall o väsnas massa,,Miranda brukar sova då hon väl sover natt men de blev väl för mycket spikande borrande o sågande så efter två timmar vaknade hon o somande sen inte om..La henne i vår säng,vilket jag hdae planerat att göra om hon vaknade o där låg hon sömnlös långt in på natten.......men seger ändå att hon iaf somnade i sin egen säng,de hoppas jag på att hon ska gör a  kväll oxå o jag hoppar middagssömnen i dag oxå om hon nu inte somnar framför teven.,.hon älskar sin Nicke nyfiken o sitter o ser den just nu..Killarna spelar o ser på teve..

Vi stack till Maxi allihopa o köpte fredagsgodis(på en torsdag hehhe)sen til Hembyggdsparken för o mata ankorna o rasta av barnen lite..De kom snöblandat regn men vi hade klätt oss bra så de gick bra o va ute ett tag ändå.......


Stefan har varit hemma o kört i väg två lass med byggskräp plus annat till tippen o sen skulle han varit ledig resterande dag men se de gick ju inte så bra me de..Tanken var god men nåt kmr alltid emellan som gör att de inte "går"!


Hanna:vi vill ha cyklen,bara Stefan som inte får tummarna loss ur röva!!Kan Johan ta den till jobbet så får han pengar av Stefan!?


I kväll blir de pizza o de ska bli så skönt o slíppa stå vid spisen,tänker viga resterande dag åt att tvätta..Behöver få bort berget innan skrutten föds o kanske se vad som finnes längst ner i högen,,kanske nåt fint????


Fick en väldans massa sammandragnigar när vi var i parken o stegen var små o korta o de gick verkligen inte fort..Följdes av flera räliga stick..Samma hade jag i går när jag lagt mig..Tycker de är så otäckt när de sticker så rätt upp.Är väl nåt som hör till för jag har haft samma med alla barnen......hoppas o tror inte på att gå tills den 27 feb..får man väl äta upp hahhaha går säkert över tiden då......


Nu ska jag se till o knapra mer gaviscon för o få bort min envisa ihållande halsbränna,blä vad jag ogillar den!!!


Ha en fin helg alla!!//M



                       





Av Liljenberg - 3 januari 2012 20:11

Fick minsann gjort en del i förmiddes o de är alltid skönt! Började med att skura duschen,den blir alltid så snuskig o siggig,ner med duschdraperiet o tvättade de i höga grader!!!

Skurade väggar o golv med ajax o såpa o där blev riktigt fint o väldoftande....fick skurat badbaljan oxå o så satte jag upp nalle puh mobilen på skötbordet...

Att raka benen var ett företag som tog tid o de blev bara lite skärskdor,inte riktigt lätt o se sina ben numera..Dessutom känns dom bara som två svullna stockar som inte tillhör min kropp..Är väl lite dålig cirkulation o så är dom svullna o vattenfyllda..så nu är man en riktigt het pära hahahha

Tur man har ljus hårväxt o inga tarzanben för då hade man fått raka oftare för o inte skrämma slag på sin man....trots att jag älskar mitt gravida tillstånd så kan jag inte låta bli o tänka på att komma i vanliga kläder o få ta tag i min vikt o celluitrensning...är numera en large o de har jag liite svårt o ta till mig....


Efter frukost  o lite röj här körde jag Isac till en kompis o jag o Miranda körde vidare till Hembyggdsparken där hon fick leka lite..Jacob o Pontus var kvar hemma för dom ville inte med till någon tråkig park  

Efteråt så körde jag inom macken o hämtade ett paket någon snäll skickat till mig,,haha not..De var från hm o FYLLT med vår o sommarkläder till mina skatter!!!!Så kul o packa upp o Miranda sken som en sol o sa hela tiden tack mamma....


Eftermiddagen gick i ett nafs o jag somnade då Miranda sov middag o råkade sova 1½ timme..Sur på mig själv,inte för de men för att Miranda skulle sova max en timme..Jag höll på att bli galen i går kväll för då tog hon två timmar på sig att somna o hon ligger o sover hos oss i soffan o sen lägger vi över henne i vår säng när hon väl somnat..Hon bara flängde o höll på o skulle inte sova..Där satt vi en hel film o väntade på att hon skulle sova,hade köpt lite gotte o var väldigt sugen på de o ville inte vänta tills i dag  Vi startade en film till o en kvart in i den somnade hon...


Så svårt med hennes sömn,hon klarar inte o vara vaken en hel dag,hon somnar på kvällen för hon sovit middag?Hur gör man då????


Middagen är avklarad o de blev sprödbakad torskfile med ris o underbar citron o dillsås till med gurka i italiensksalladsmix!!!!


Även fått tvättat en del o nu är de snart soffan,hoppas på att Miranda är tröttare i kväll..Badade henne o de brukarju ha lite tröttande effekt...ser fram emot lite ostbågar o sittläge,har fått en envis huvudvärk o nån sorts magknip...


Isac sover hos Vincent o i morron hämtar farmor Pontus för övernattning o skridskoåkning


Tänkte köra en gissningtävling o den som gissar rätt kön o närmaste vikt o längden  på vår bebis kommer att få ett hemligt pris..Tävlingen varar nu o fram tills bf(27E feb)jag kommer att skriva in här i bloggen  efterhand folk gissar så kom igen nu alla läsare..


Frågan är alltså:vad får vi för kön på vårt barn o vad kommer den väga samt mäta===????


Ha en fin kväll på er alla!!/M


ANNA: flicka 3645 g 49 cm

STINA flicka 4500 g  50 cm

KNUDAN: flicka. 3250g,49cm

TIN:     Gosse: 3560g 49cm

TINA    Flicka 3875g 50 cm

NIKLAS  flicka 3460 g  50cm

PONTUS gosse 3100 g 51 cm

JACOB gosse   3857 g 52 cm

VIRRE  flicka 3455 g  51 cm

ISAC    flicka  3311 g   51 cm

MIRRE  flicka   3500 g 51 cm(med svarsalternativ

ELINA   gosse   3900 g 48 cm

LINDA B flicka 3750 g 51 cm

TOBBE   gosse  3700 g 50 cm

PAULA  gosse  4400 g 49 cm

ANNELIE flicka  3602 g 50 cm

HANNA  Flicka  3580 g  52 cm 

Sophie  flicka   3578 g 50 cm.

12 flickor

6 gossar ligger gissningarna på just nu

KARIN flicka 3850 g

SUSANNE flicka 3700 g 49 cm

 PETRA J Gosse 3528 g och 49 cm


CAMILLA  Flicka 3260 g och 51 cm


LOUISE    Pojke 4200 g 50 cm


15 flickor just nu och 8 gossar

Av Liljenberg - 2 januari 2012 16:13

 Blev riktigt trevligt o god på alla vis!!! Dagen gick åt till att städa o röja lite varstans...o på kvällen gick vi bort till Karin o Tobbe..Där blev vi bjudna på massa god mat,de började med förrätten som för min del var avocado(stavas de så?)med  majonäs o paprika.Dom andra åt med räkor som jag varken vill el kan äta så paprika blev ett gott alternativ o jag var fullt nöjd!


Sen själva middagen bestod av en underbart god kyckling klädd i bacon o så en underbar kantarellsås o en väldigt gräddig o smarrig potatisgratäng o så god sallad o champinjoner o så någon sorts tillbehör gjord på creme fräs med morötter o andra diverse godsaker..Hade jag haft mer plats så skulle jag fortsatt äta hela året ut, så gott var de!!!!!


Barnen åt pommes o hamburgare o var fullt nöja dom oxå....till efterrätt fick vi en underbar äppelkaka/paj med vaniljsås el fluff......den ska Karin ta åt sig äran av resten tackar vi Tobbe för!!!! Barnen fick glasstårta o maränger även dom helt nöjda!!!

Däremellan fick vi snacks..Mätta o glada var vi när vi gick hem..

Barnen skötte sig hyfsat,Förekom en del bråk mellan våra killar men gick rätt snabbt över..De är rangordningen dom ständigt jobbar på..dom spelade kinect o blev riktigt betuttade i de särskilt Jacob som dansade sig svettig....


Miranda hade en del göre med sin förbenade handväska o nappen som STÄNDIGT var på vift..


Isac blev trött o fick ont i huvudet halsen nacken o öronen:tror jag fick med allt där  


Dom är inte vana o vara uppe så sent o nästa år får vi nog tänka om lite o inte hålla dom vakna så länge....


Ska fila på en plan då har vi dessutom en liten bebis oxå så vi får se hur planen blir..hur gör ni andra med dom små???Man kan ju så klart träffas o ha gäster o så att dom går hem tidigare.. så man får barnen i säng tidigare??Tål att funderas på...


Miranda var inte rädd för rakterna detta nyåret o vi var tom ute med dom små vid tolvslaget..Vi skålade i fina glas o sen vid fem tio över tackade vi för oss o gick hem eftersom Isac blev ledsen o fick alla sina krämpor..Nea var rädd för rakterna o skulle oxå in o läggas.......töserna dansade o hade kul o Mirandas blyghet är som bortblåst o hon lekte på som aldrig förr..Kul!!!


Barnen somnade på stuts då vi kom hem,Mirre somnade tom i vagnen på vägen hem(promenad på max fem minuter)


I går tog vi de väldigt lugnt iaf jag o barnen..Jacob satte sitt rekord o sov till 10:20..dom andra sov oxå tills vid 9-9:30 utom Isac som var uppe 8.....


Jag fick städat flera köksskåp bla två lådor som man slänger ner allt som man inte vet var man ska lägga(typ saker barnen gjort o alla kvitto,garnatiner o allt annat småplock som skruvar o knappar mm i all evighet)så dom åkte på rensning likadant flera skåp med skålar(massa burkar mas sparat som kan va bra o ha)sorterade upp massa pyssel oxå....


Stefan började att riva vår hall så nu har jag mysigt byggdamm överallt......Äntligen ska jag få en stor hall med ett rejält klädskåp,soffa med förvaring under o sätta barnen på när dom ska kläs samt mer plats för en syskonvagnen o framförallt vars ett fack att lägga mössor vantar o plats o hänga in alla jackor skolväskor gympapåsar osv:helt underbart ska de bli..förhoppningsvis färdigt tills Mirandas treårskalas den 28/1....


Kvällen var inte lika bra jag fick ett fett psykbryt o tappade all kontroll o blev ursinnig på ett av barnen som trotsade mig o vägrat lyda en längre tid så allt brast..inte ofta de sker men fy vad man känner sig usel efteråt..som om man är enda föräldern som tappar humöret o blir så ursinnig,tur man har en spärr för fy vad dom kan reta upp en o dribbla med ens nerver o sista krafter.....


I dag körde vi upp till stan o i samma veva som vi parkerar kommer svärmor o ska oxå gå på stan..Rätt märkligt att vi väljer exakt samma tid samt samma parkeringsplats.....vi bestämde att gå o fika o gå o köpa bebisens bilbarnstol som dom så snällt vill betala..Så vi gick o köpte konectet som barnen lagt i hopa till plus fem spel o sen till Nisses o köpte stolen där jag även köpte två kolikflaskor till plutten..efteråt fikade vi o nu hela em har dom spelat konect o jag har städat byggdamm o lagat mat..Ha en fin kväll på er alla!!//M













Ny Reklam

Besökstoppen

Reklam

Presentation


FEMBARNSMAMMA

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

Är du man/kille eller kvinna/tjej?
 Kvinna
 Man

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok

Om mig!!!

Maka till stefan ,mamma till tre prinsar födda 09 02 04 o två sessor födda 09 och 29 feb 12

Mina intressen är familjen,vänner,shopping,,inredning  

Familjen är mitt allt

Familjen är mitt allt!!!

Familjen är mitt allt


Ovido - Quiz & Flashcards